18 December 2008

SEMOGA DICUCURI RAHMAT. SELAMAT TINGGAL SYUKREE...
kelmarin, kurang lebih jam 10 pagi, aku menerima panggilan daripada Fadiah. sedikit terkejut tatkala melihat nama Fadiah muncul di screen telefon. dan setelah menjawab panggilan tersebut, aku mendengar suara Fadiah yang sedikit sebak berkata "faisal, syukree meninggal". aku terkejut dengan perkataan tersebut cuba mendapatkan sedikit sebanyak cerita perihal yang dinyatakan Fadiah tersebut. pada saat itu Fadiah sendiri tidak begitu jelas dengan perkara (kematian) tersebut. yang pasti, Fadiah menyatakan bahawasanya si Syukree meninggal dunia sewaktu tidur. di akhir perbualan Fadiah meminta aku mengkhabarkan berita sedih ini kepada rakan-rakan. aku menaip "Salam. Sy br dpt call dari Fadiah yg menyatakan Syukree (Chaos PS zine) telah meninggal dunia. Innalillah" dan aku menghantar beberapa sms ini kepada teman teman.

aku mula mengenali syukree sewaktu kami masih sama-sama di Pulau Pinang. ketika itu dia di USM, aku di Politeknik. dan kami sering bertemu sewaktu acara Food Not Bombs Pulau Pinang. tidak berhenti di situ, setelah aku berpindah ke Kuala Lumpur, sekali lagi aku sering bertemu syukree di acara Food Not Bombs Kuala Lumpur dan sering kali kami bertemu di setiap demonstrasi rakyat yang berlangsung di KL.

dan setelah aku bekerja di Kelantan, aku sudah tidak bertemu dengannya lagi. namum, sering kali kami bertemu di dunia maya. syukree, seorang yang sangat aktif di dunia maya. sudah hampir 2 tahun aku menetap di kelantan, aku ada menerima satu berita tentang syukree yang di masukkan ke hospital akibat hypertension. dan setahun setelah diserang penyakit itu, aku langsung tidak bertemu dengan beliau di dunia maya sekali pun.

dan, beberapa bulan sebelum ini barulah aku kembali bertemu dengan beliau. ternyata beliau telah sembuh dari penyakitnya itu. melihat gambarnya setelah sembuh dari sakit, kelihatan beliau sangat berisi dibandingkan dengan apa yang aku kenali sebelum ini. dan aku jadi sedikit bangga setelah aku membaca berita hasil tulisan beliau di surat khabar Suara Keadilan online. ya, syukree merupakan seorang wartawan untuk akhbar tersebut.

walaupun aku mengenali beliau agak lama, namun aku tidak berpeluang untuk mengenali beliau dengan lebih lama. ternyata Allah lebih sayangkan beliau.

semua orang tahu syukree merupakan seorang yang sangat idealis dan politikal.dari hal sosialis, komunis, mahupun anarkis semuanya beliau ketahui. dan hal yang paling membanggakan aku setelah sembuh dari sakit, beliau menjadi seorang yang Islamik.

apapun, semoga roh Syukree dicucuri rahmatNya... selamat tinggal sahabat...

No comments: