05 January 2009

salam komrad. ni nak promote sikit. saya tolong kawan saya untuk jual buku dia. Menara Gedembai nama bukunya. info detail pasal buku ni boleh dibaca kat bawah.

cumanya saya nak bitau, buku ni bukan semua orang boleh baca. bukan buku biasa nih. orang yang suka baca buku pelik jek boleh baca buku ni. saya tak tipu tau.hehe. dan buku ni tak dijual kat mana-mana kedai buku. hanya boleh dibeli di pasaran gelap sahaja. itu pun kalau bernasib baik.

kalau berminat, sila kontek saya ok.
===========================================================






"Entah kemarahan apa agaknya yang ditaburkan di dalam novel ini. Bagaikan dendam yang membarah, ia terpacul menyerak ke serata yang mahu dan mampu dicapainya. Aku termenung beberapa kali, cuba mengunyah karyanya yang keras dengan perlahan-lahan. Sesekali aku cuba mengintai dari mata sang helang untuk memandang maksud yang tersirat dalam belantara kata-katanya . Seakan-akan terjahit di antara pohon kata-katanya tidak berpuashati pada apa yang berlaku di sekelilingnya. Kadang-kadang bait-bait perkataan cerpenis Azman Husin bagaikan melintas di benak.

Tajuk : Menara Gedembai
Penulis : Penulis Ini Tidak Mahu Dikenali
Penerbit : Sindiket Sol-Jah
Harga : RM 20
Halaman : 203 m/s

Sekali pandang pada kulit luar yang menghiasi novel ini bagaikan sudah terbayang isi kandungan yang bakal terbaca. Itulah perkataan yang menghenyak benakku. Tambahan pula dengan blurb yang berwarna merah dan komentar Joyah and The Mempelas yang terbalik menambahkan kekusutan yang mengitari isi kandungan novel ini. Bila diselak halamannya, maka nombor mukasurat berlawanan arah. Dengan gaya bahasa yang santai, watak Mat Jizat mendukung seluruh pergerakan plot yang mendasari novel ini. Boleh dikatakan bahawa watak Mat Jizat adalah manusia yang melakukan segala macam kebobrokan dunia dan akhirnya bertaubat pada nafasnya yang terakhir.

Ada elemen-elemen mistik yang menjadi watak sampingan di sini. Bagaimana hantu-hantu (dibunuh oleh Mat Jizat) mmebayangi benak Mat Jizat yang membunuh segala macam manusia yang hilang akan, gila dan melekat pada isi keharuman dunia yang sementara ini. Bagi pembaca yang gonjeng, ini bukanlah satu novel yang enak untuk dirasakan. Tiada kehalusan bahasa, hanya maki cerca, mencarut dan ketelusan dalam memuntahkan segala kemarahan yang membarah. Ada sesuatu yang disembunyikan dalam watak-watak itu. Dan Menara Gedembai itu bagaikan satu manifestasi dunia kita yang penuh dengan manusia yang bermacam ragam.

Pembacaan secara keseluruhan novel ini memerlukan penelitian yang halus, tanpanya anda pasti merasakan penulis ini adalah seorang psiko yang menghadapi tekanan jiwa yang melampau, walhal ada sesuatu yang tersirat disebalik yang tersurat. Memang tidak dinafikan dalam naskhah yang ditulis itu ada pengalaman penulis yang ditumpah dan diisi, namun ianya sebagai satu perlambangan untuk menyatakan sesuatu yang terbuku di dalam hati. Ianya harus dengan hati yang terbuka, jangan sesekali perkataan dan bahasanya yang kesat menafikan diri anda dari meneruskan pembacaan novel ini.
Terus-terang aku katakana bahawa selesai membaca novel ini, aku dapat bayangkan bagaimana kita menonton wayang kulit; yang wataknya ada di dalam diri kita yang kerdil ini. Boleh juga aku katakan bahawa novel ini merupakan satu terapi drastik dalam menguja pembacanya untuk menilai semula seluruh kehidupan yang telah, sedang atau akan kita lalui. Lantas ia membawa maksud apakah sebenarnya tujuan kehidupan kita di atas muka bumi ini? Untuk apa sebenarnya? Jawapan itu ada dalam diri kita sendiri..." - FSSF [http://ketikamembaca.blogspot.com/2008/06/menara-gedembai.html]



"Fascinating writing, a psychopath whose point of cleansing the earth of evil is through evil it self. he find ways to murder in the most horrendous way the lives of men who he deems evil, and yet his actions is neither saintly nor saviour. the plot involves complex characters each with their own uniqueness that seems to amaze that they could intertwine together. its a myriad of personalities and problems one who would think that you were reading a socialogy text books. its a book of the supernaturals that got caught in the modern world. the narrator suprisingly is not the writer...

well its a start for me, in reading bahasa melayu novels. id usually go for the really old text of 'hikayats' with its interesting words and phrases. so i hope this will be the first of the many..." - Elros [http://aoshi09.blogspot.com/2008/08/apa-apa-lah-labu.html]

No comments: