10 January 2018

Interview Kelija

kelmarin, 9.1.2018, hari yang mendebarkan buat pertama kali di tahun 2018. aku attend interview untuk post lagi up sikit. permulaan yang cemerlang juga, dapat hadir ke peringkat interview. last pergi interview tiga atau empat tahun lepas kot. tahun tahun berikutnya, kandas di peringkat exam bertulis.

last pergi interview bawak degree. semalam pergi, bawak master. kiranya 1st time kasi tunjuk sijil master ke orang. bukan nak berlagak, nak cakap, punya la lama nak sampai ke peringkat interview, tunggu punya tunggu punya tunggu sampai dapat master. hehe.

akhir tahun 2017 aku dpt msg dari spa cakap kena attend interview untuk post pegawai tadbir n41.  terkejut dan bersyukur. terkejut sbb tiba tiba je dpt panggilan interveiw tanpa melalui ujian bertulis. biasanya post 41 ni memang kena ujian bertulis dulu. tapi ni tak, tau tau je terus panggil interview. sama kes macam interview yang sebelum ni. sebelum ni interview untuk post pustakawan. sama, dapat mesej terus pergi interview tanpa kena hadap exam. jadi, syukur tuhan bagi peluang merasa interview. yang mintak jawatan di uitm, sempat rasa ambik ujian je lah. tak pernah lagi lepas ke peringkat interview.

masa mesej kena gi interview tu diterima, ada masa dalam 9 hingga ke 10 hari untuk prepare apa yang patut. tapi, stendet student melayu lah, last last minit baru nak prepare. dan akhirnya terbongkang. kahkah.

semalam hadir ke pusat interview dengan yakinnya, pukul 8 pagi dah terpacak kat pusat interview. ingatkan awal, rupanya dah ramai orang kat dalam. daftar dan check semua file dgn petugas kat sini, semua beres. tengok ada sorang dua calon yang tak beres. kena tunggu  yang mana tak beres lagi tu sebab masuk interview secara berkumpulan. dia kasi nombor, aku orang ke empat. jadi, aku akan masuk dlm kumpulan pertama yang masuk ke bilik interview. satu grup, empat orang.

dalam dok tunggu yang mana tak beres lagi tu, staff kat situ tanya lah borang itu ada ke tak, borang ini ke tak. aku dengar dengan relax je sbb semua ada. skali bila dia cakap borang ishtihar harta ada bawak ke tak, masa tu aku cuak. sbb aku tak print benda ni. dalam empat orang tu, ada sorang lagi yang tak print jugak. jadi aku masuk ke pejabat pusat temuduka tu untuk print. awak yang sebelum aku tu dia masuk sistem HRMIS dab boleh print borang harta tu. aku masus sistem uitm, tak boleh nak print. nak kena tukar password lah pulak time genting mcm tu. tukar password tak lepas lepas. last last aku cakap ke staff spa tu, tak boleh nak print sbb berada di luar network uitm. aku main cakap je ni. staff situ pun cakap, "takpe, yang uitm boleh dimaafkan sbb dia guna sistem lain sikit". fuhhss selamat. 

empat orang calon masuk sekali gus. aku sorang je laki. sambil tunggu tunggu yang lain siap untuk masuk bilik interview, aku sempat berbual dengan sorang brader ni. masa mula mula sampai ke pusat interview SPA tu, brader tu duduk depan pintu pusat interview. aku kasi salam dan hulur tangan sambil tanya, "interview ke?". dia jawab "tak, bawak dato'". aku ingat dia calon interview sbb dia pakai blazer. rupanya driver dato'. masa berbual dgn dia kat dalam pusat interview tu, dia cakap dato' ni suka bercakap. kalau interview dengan dia, sejam tu biasa. terkejut aku dengar, interview apa sapa sejam. aku mcm tak percaya. nak meyakinkan lagi, brother tu cakap, sampai dua jam pun ada. lagi aku tak percaya. sempat sembang sikit je, staff SPA dah panggil naik atas utk masuk bilik. 

masa sembang dgn driver dato' tadi, dia tunjuk muka dato' tu kat carta organisasi. dato tu cina. tapi driver dia cakap, dato' sembang macam melayu. jadi bila dah naik atas tingkat 1, ada sorang uncle cina keluar bersembang dgn kami sebelum masuk bilik. jadi aku tau lah, ini lah dato' penginterviewer kejap lagi. dia cakap, buat interview by grouping ni bukan nak suruh berlawan. tapi diorang nak tengok macam mana cara kita team work. tolong kawan jawab yang mana tak boleh jawab dan sebagainya.

lepas sembang sikit, dia ajak masuk bilik. aku duduk seat tepi skali. sbb aku nombor 4 kan. aku sorang laki yang kacak bergaya.haha. aku tengok jam, 5 minit nak pukul sembilan pagi. sejujurnya, aku tak stadi pun pasal nak interview ni. dan lagi sadis, aku tak expect pun sesi interview ni nak cari calon pegawai tadbir dalam kurungan pegawai rekod perubatan. aku stadi sikit sikit pasal job skop pegawai tadbir je pun. bukan pasal pegawai rekod. huk aloh. haha. tapi, bukan aku je tak tau. calon lain komfom tau tau jugak. cuma, boleh agak lah, sebab surat interview tu panggil interview untuk post pegawai tadbir di kementerian kesihatan malaysia. jadi, boleh agak ianya berkisar dengan dunia perubatan lah. dan aku ada terbaca jugak iklan yang KKM bukan kerja kosong pegawai rekod perubatan. dan dalam 4 orang tu, ada lah sorang yang cakap dia memang dah tau awal awal post tu nak cari pegawai tadbir rekod perubatan. ntah betul ke kelentong. hehe. lepas tu sorang lagi panel tanya, bila dah tau ni post utk pegawai rekod perubatan, ada tak sapa sapa yang ambik inisiatif call ofis rekod hospital atau pergi ke ofis rekod hospital untuk stadi pasal pos ni. memang takde sorang pun yang buat macam tu lah kan. sbb post yang dia offer pagawai tadbir. hehe.

kali pertama sebetulnya aku masuk interview by grouping ni. sedap jugak. sedap bukan apa, sedap sebab, kesemua calon tak banyak cakap. takde yang cuba nak "atasi" orang lain. semua jawab ikut panel interview tanya je. tanya sepatah, jawab sepatah. soalan benda benda basic je. paling basic maksud aku. dan tak terjangka oleh akal. misalnya, apa url website kkm. ini pun masing masing salah jawab semuanya. haha. soalan macam, kalau dapat kerja ni, apa perkara pertama yang nak buat. sebab lain bidang kan dgn kerja sekarang. aku cakap pergi library stadi pasal dunia perubatan lah. jawab panel tu, bukak balik buku biologi spm. adus. haha.

yang bestnya jugak interview berkumpulan ni, bila kita tak boleh jawab, kita boleh tiru jawapan orang sebelah. hehe. dan orang sebelah pun tiru jawapan kita jugak. dan akhirnya,jawapan kita salah, semua salah jadinya. hahaha. 

overall, aku tak puas hati dengan puas hati dengan performance aku semalam. sbb nolej tak banyak dicurahkan. tak dapat nak sembang konon pandai sbb yang kita stadi sikit sikit pasal benda lain. skali masuk sembang dunia rekod perubatan. memang lari tune beb. tapi, dalam tak puas hati, aku berasa puas hati jugak. sebab, orang lain pun sama je performance macam kita. kahkah. kalau skala 1 hingga 10, masing masing pada tahap 4 dan 5 je. sama. tak jauh beza. sama sama tak boleh jawab. sama sama jawab salah. sama sama jawab sepatah sepatah. takde yang dia sorang je cakap berjela jela sampai orang lain tak boleh cakap. hehe. 

jadi, paling tidak, interview by grouping ni kita boleh tau chances kita still ada walaupun kita tak boleh jawab. sbb orang lain pun sama. hehe. cumanya, atas rezeki masing masing pulak lah. Allah dah tetapkan pun milik siapa jawatan tu. kita penuhi flow yang Allah dah tetapkan. takde apa yang nak di"stress"kan sangat. enjoy your life. and blogging. kahkah.ok lah. dah nak pukul 5. chow.

No comments: