26 October 2008

NAK BELI HANDPHONE APA EK?
hp motorola C168 yang aku pakai sekarang dah uzur giler. aku tak ingat bila tahun aku beli hp ni. tapi dah lama dah ah. kurang lebih dah 4 tahun aku pakai hp ni. dan aku rasa memang jangka hayat hp ni di buat untuk hidup secara maksimum cukup sampai 5 tahun cuma.

hp motorola C168 tak buat banyak onar. line ok. speaker ok. keypad ok. maksudnya, dengan motorola C168 , orang boleh dengar cakap aku dengan jelas, dan aku boleh dengan cakap orang dengan jelas. menaip text mesej pun lancar jek.

cumanya, yang jadi masalah sekarang ni, motorola C168 aku ni jadi terlalu sensitif. tak boleh terhentak kuat sikit, mesti off hp tu. kadang-kadang, dia jadi "hang" secara tiba-tiba. keadaan ini menimbulkan sedikit masalah kepada aku. untuk masalah ini, dah sah-sah yang problemnya adalah baterinya. jadi, boleh jek kalau aku cuma tukar bateri hp untuk mengatasi masalah hp ni.

tapi aku rasa, cukuplah sampai di sini saja perhubungan aku dengan si-motorola C168. aku dah mula fikirkan untuk simpan motorola C168 aku ni kat dalam kotak asalnya dan semadikannya dalam almari kat dalam bilik aku tu.

cuma sekarang ni, aku tak pasti hp jenis apakah yang bakal memikat hati aku. bermodalkan bajet maksimum sebanyak rm500 ringgit, hp apakah yang menarik untuk aku miliki?

aku tak nak hp canggih2 sangat. aku nak yang simple2 jek. asalkan boleh buat panggilan dan hantar mesej, cukup ah. kalo ada fungsi tambahan yang simple2 macam ada radio ke, boleh sumbat mp3 dalam hp ke, boleh tengok tv ke, oraite gak.

tapi aku tak minat ah hp yang ada kamera ke, hp yang boleh surf internet ke, hp yang boleh wat video call ke, dan fungsi2 canggih yang sewaktu dengannya. semua fungsi canggih manggih tersebut tidak perlu berada di hp aku.

trend kawan kawan aku sekarang ialah mengguna-pakai hp "made in china". ramai gak yang dah beli hp dari china tu. harga tak mahal mana pun, tapi function gila-gila punya. aku macam tertarik jugak untuk survey hp dari china ni. tapi, keyakinan aku lebih kepada hp yang berjenama ah. rasa macam nak beli hp yang branded. tapi entah lah. tak tau lah aku.

aduh! sampai sekarang aku masih tak tau nak beli hp cap apa. dengan bajet maksimum rm500 jek, kau rasa aku patut beli hp apa? :)

1 comment:

hajar said...

salam,ade simpan lg x fon ni?kalau sy nak beli,berape eh?