28 August 2007

Nisfu Shaaban
hari ni, banyak orang puasa, sebab hari nisfu shaaban. semalam, banyak orang baca surah Yasin sebab nisfu shaaban. masjid kat sebelah rumah aku juga tak ketinggalan menganjurkan majlis bacaan surah Yasin berjemaah. aku tidak ketinggalan membacanya. [saje nak beritau yang aku baca gak.. hehehe.;p]. sebelum mula membaca Yasin, imam tu ada bagi speach 2-3 patah. dia cakap, selalunya malam ni orang baca Yasin sebanyak 3 kali, dengan 3 niat. bacaan pertama diniat agar panjang umur. bacaan kedua diniat agar murah rezeki. bacaan ketiga diniat agar tetapkan iman. tapi tok imam tu cakap, "malam ni saya nak buat pelik sikit. selalunya orang baca yasin 3 kali. tapi saya nak baca sekali jek. baca sekali je dengan niat sekaligus ketiga-tiga niat tersebut. dan saya nak tambah satu lagi niat, iaitu: KEKALKAN KERAJAAN NEGERI KELANTAN YANG SEDIA ADA". aku tersenyum bila mendengar ayat tersebut.:)

No comments: