13 October 2006

PUNK, ZINE DAN BLOG.
di dedikasi buat seluruh perajurit punk/hardcore seantero malaysia.:)


pasti aja gerakan punk itu tidak akan terjadi tanpa kewujudan zine.


ya benar. zine semakin popular di arus perdana Malaysia sekarang. ini perkembangan yang baik. teman-teman gi Geng Jurnal semakin aktif mempublikasi zine. Sister In Islam ada mengeluarkan info bacaan dalam format zine. Penerbit buku Pustaka BT di Kelantan cukup aktif menghasilkan zine-zine keagamaan. zine yang dimaksudkan di sini adalah buku kecil yang diulang cetak cukup cuma menggunakan mesin fotostat. dan harga jualnya sangat murah. sekitar rm1 hingga rm5 senaskah zine. kenapa ianya bisa dijual dengan sangat murah? kerana kos penghasilannya juga murah. senario penghasilan zine sendiri adalah suatu hal yang bagus. makanya, aktiviti penghasilan dan pembacaan zine harus diperluaskan. dalam masa yang sama memupuk budaya membaca berkos rendah.:)


pasti aja gerakan punk itu tidak akan terjadi tanpa kewujudan zine. zine adalah penyumbang besar tersebarnya idealogi-idealogi punk di seluruh pelusok dunia. tapi harus terima hakikat juga zine di komuniti punk/hardcore di Malaysia sudah hampir pupus. zine Abstained Agogo telah diterbitkan oleh Hafeez seawal tahun 1997. malah Mikon lebih awal dari Hafeez menerbitkan zine Out Of Step. namun sekarang, semuanya cuma tinggal kenangan.


beratus-ratus zine yang lahir sejak akhir tahun 90-an mula hilang ditelan waktu. tahun 2003, untuk mendapatkan zine sudah mulai sukar. mencapai waktu kemuncak, tahun 2005, hampir tidak ada zine tersebar di komuniti punk/hardcore. mujurlah masih ada 4-5 orang editor kental yang masih rajin menerbitkan zine. sehinggalah sekarang. tapi ketiadaan zine pada masa ini dibandingan dengan akhir tahun 90-an atau seawal tahun 2000 adalah sangat dirasakan.


kenapa kepupusan zine terjadi? pasti aja saya seretkan alasan perkembangan teknologi multimedia sebagai faktor yang menyumbangkan kepada kepupusan zine. tidak pula saya katakan perkembangan teknologi multimedia adalah parasit jahat yang tidak bagus. kemajuan teknologi ini bagus. namun perkembangan kemajuan yang tidak seimbang membunuh dunia zine di malaysia. kita jadi lupa dengan yang lama setelah ada yang baru. benar kan?


"bang, kenapa susah nak dapat zine sekarang ek?"- seorang remaja awal 20-an bertanya "tak tahu lah. semuanya malas nak buat kot.busy dgn hidup masing-masing" - aku menjawab"eh.nampak tua sangat ke aku ni sampai dia panggil aku abang?"- aku berkata dalam hati


aku rindu untuk membaca zine. aku rindu untuk memegang flyers-flyers yang mempromosikan zine. dan aku rindu untuk memiliki zine-zine yang banyak seperti dulu. kepada teman-teman editor semua, aku rindu untuk bertanyakan soalan ini kepada kalian: "bila zine ko nak rilis isu baru?"


-TAMAT-



berikut adalah senarai blog teman-teman editor zine punk/hardcore yang saya ketemui. jika masih ada blog editor zine yang tidak tersenarai di sini, sila beritahu saya ye. siapa tahu mungkin kita menciptakan zine baru melalui tulisan di blog2 ini semua.:)


kumprinx - editor Thinking Str8 - http://kumprinx.com/
mikon - editor zine Out Of Step - http://semusimdineraka.blogspot.com/
hafeez - editor zine Abstained Agogo - http://revolusibunga.blogspot.com/
hatta nirman - editor zine Goat Core - http://i-refused.blogspot.com/
syik - editor zine Sure - http://www.so-jealous.blogspot.com/
zulfikar - editor zine Satu Arah - http://www.zulfikar.blogspot.com/
azy - editor zine Beautiful Eyes - http://beautifulxeyes.blogspot.com/
syukree - editor zine CHAOS PS - http://hatiku.blogspot.com/
zaxx - editor zine A Dream - http://zaxxx.tblog.com/
fazri - editor zine DRSA - http://kohong.blogspot.com/
dhani - editor zine Sebutir Bintang Merah - http://bilik.blogspot.com/
pipi - editor zine Hilang Punca - http://hilangpunca.blogspot.com/
berry - editor zine Pinocio - http://shonberry.blogspot.com/
kunin - editor zine Rigmarole - http://civilian.wordpress.com/
nazirah - editor zine Rigid - http://nazirahjadikaku.blogspot.com
apex - editor zine Neon - http://ammosham.blogspot.com/
syed shahrul - editor zine Sireh Dan Cengkih Terpilih - http://syedsyahrul.blogspot.com/

No comments: