03 July 2006

KitKat: MAKANAN BUKAN BOM.;)
hari ini, 2 Jun 2006. aku ke acara Food Not Bombs [fnb] lagi. aku ke fnb ditemani Toni. turut bersama Toni ialah Lin.seperti biasa, kami tiba di lokasi sedikit awal dari teman-teman fnb yang lain. walaupun demikian, para "homeless" [apa yah perkataan yang lebih sesuai selalain homeless?] yang menunggu makanan diagihkan sudah ramai di lokasi.sementara menunggu makanan dan reman2 di fnb tiba, aku, toni dan lin sempat berbual mesra dengan para homeless.
loceng di gereja St John sudah berdentum. sepatutnya acara pendistribusian makanan dimulakan sebaik saja "masuk waktu" sembahyang di gereja. namun petang tadi teman2 fnb lambat 30 minit tiba di lokasi. acara dimulakan sebaik saja objek yang ditunggu tiba.

aku mengambil posisi aku seperti biasa, sebagai jurugambar.:). bukan aku tak mahu menolong mengedarkan makanan/minuman,atau bukan aku tak mahu membasuh pinggang mangkuk yang telah digunakan, tetapi kerana tenaga kerja untuk kerja2 tersebut telah cukup, makanya aku sebagai lebihan tenaga kerja mengambil posisi sebagai jurugambar.hehe.;). berbekalkan kamera aku dan toni [2 kamera] aku menangkap gambar untuk koleksi peribadi.

keadaan di fnb hari ini agak meriah. berlaku peningkatan volunteer fnb dan juga peningkatan para homeless. peningkatan volunteer fnb adalah amat bagus. ini menunjukkan lebih ramai manusia yang sedar dan perihatin dengan mereka-meraka yang kurang bernasib baik. namun, peningkatan kehadiran homeless adalah keadaan yang tidak bagus. bukan maksud aku para homeless tu tak bagus.tapi sistem di malaysia ni tak bagus. sistem di malaysia ni telah melahirkan lebih ramai homeless. "homeless" yang hadir untuk sesuap makanan percuma terdiri daripada anak-anak jalanan (homeless), penagih dadah, pekerja seks, pelaku jenayah, peminta sedekah, penanggur, penghidap h.i.v dan yang sewaktu dengannya.

jadi, peningkatan jumlah "homeless" adalah sesuatu yang harus dipandang serius. makanya kami di fnb mengambil inisiatif mendekati golongan kurang bernasib baik ini. disamping untuk membantu sedaya mampu, kami secara simbolik menyampaikan mesej kepada pemerintah bahawasanya mereka [pemerintah] seharusnya menitip beratkan perkara2 yang berkenaan dengan rakyat dan bukannya lebih mengutamakan hal-hal yang berkenaan dengan perang. WE NEED FOOD NOT BOMBS!

setelah acara selesai, melihat ramainya muka2 volunteer baru yang tidak dikenali, jadi kami mengadakan sesi suai kenal. setelah sesi suai kenal selesai, kami pulang. oh ya! hari ini aku bertemu Toni. makanya, sesi pertukaran kitkat berlaku. ya! aku dapat kitkat lagi. hehe.:)

No comments: