02 March 2010

GANYANG MALAYSIA!

tidak terdetik di hati aku untuk melihat lebih dalam apakah yang sebenarnya yang berlaku antara malaysia dan indonesia setelah sekian lama konflik antara malaysia dan indonesia berlarutan. sekadar mengetahui secara dasar apakah pemula acara "ganyang malaysia" muncul. namun, setelah membaca berita mengenai aksi penyokong Indonesia yang tidak menghormati lagu kebangsaan Malaysia, “Negaraku” ketika pasukan kebangsaan Malaysia menentang Vietnam dalam pusingan kelayakan Piala AFC Futsal di indonesia tempoh hari, menimbulkan perasaan ingin tahu yang tinggi mengenai konflik malaysia dan indonesia. ternyata semangat nasionalisme warga indonesia sangat tinggi dan masih menyimpan dendam terhadap malaysia. untuk itu, aku membeli buku GANYANG MALAYSIA! dari Kedai Hitam Putih. sinopsis buku Gayang Malaysia seperti berikut:

Hubungan Indonesia-Malaysia akhir-akhir ini kembali memanas. Sebabnya adalah provokasi yang dilakukan oleh Tentara Laut Diraja Malaysia terhadap Blok Ambalat secara terus-menerus. Provokasi yang selalu dilakukan oleh Tentara Laut Diraja Malaysia (TLDM) terhadap wilayah Negara Kesatuan Republik Indonesia. Apa yang dilakukan oleh tentara Malaysia, tentu mendapatkan “Restu”, sepengetahuan pemimpin Malaysia. Bukankah dalam dunia militer menganut sistem komando?

Sampai sekarang, Pemerintah Indonesia terus mengupayakan proses penyelesaian konflik Ambalat dengan Malaysia ini melalui jalur diplomasi. Pada 1963, ketika rakyat dan pemerintah Indonesia, Bung Karno, Presiden RI ketika itu, meneriakkan “Gayang Malaysia”. Hal itu dilakukan Bung Karno, Presiden RI ketika itu, meneriakkan “Gayang Malaysia”. Hal itu dilakukan Bung Karno untuk mempertahankan martabat dan harga diri bangsa dan negara Indonesia.

Buku ini menguraikan dinamika hubungan antara Indonesia dan Malaysia sejak masa konfrontasi pada 1960-an sampai konflik Ambalat sekarang ini.

3 comments:

jaie said...

hm.. ntah bila nak setel.






hitamputih still rancak lagi kan?

Dhani said...

hitam putih rancak jek. kedai tu jadi online base skang. tapi diorang akan still on sampai mati ah. dah sign kontrak dgn kerja tu dah pun. hehe

Amean said...

Apa cerita ni??