16 March 2009

Jumaat (13.3.09) dan Sabtu (14.3.09) yang lepas, aku berkampung kat supermarket KB Mall. bukan melepak kat KB Mall, tapi sebab kena kerja sempena dengan program Ekspo Selangkah Ke UiTM yang dianjurkan majikan aku.

program ni dianjurkan bertujuan untuk memberi keputusan sebenar kepada para pelajar lepasan SPM untuk memilih kursus yang betul betul layak mereka pohon untuk melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat universiti. sistem yang dibangunkan pihak uitm ini sangat-sangat membantu pelajar dalam membuat pilihan kursus pengajian mereka. dengan hanya memasukkan keputusan peperiksaan spm mereka, sistem tersebut akan menjana senarai kursus yang layak dipohon dan jugak yang tidak layak dipohon. dengan ini, pelajar akan memohon kursus yang betul-betul mereka layak memohon. tiada lagi keadaan salah memilih kursus yang akan menggagalkan mereka melanjutkan pelajaran keperingkat universiti.

sistem ini sangat bagus. menjimatkan masa kepada pelajar untuk memilih kursus yang bersesuaian dengan keputusan mereka. dan meminimakan kejadian salah pilih kursus. rasanya sistem ini harus digunapakai oleh kesemua universiti lain. kerana ini salah satu lagi transformasi baru alam pendidikan dan dunia ICT.

seawal jam 10 pagi hari Jumaat, sebaik saja KB Mall dibuka, para pengunjung menyerbu tapak ekspo kami. setup laptop pun tak siap lagi, pengunjung dah serbu dah.hari pertama ekspo ni berjalan dengan agak kelam kabut disebabkan management time dan preparation yang tak cukup. dan jugak masalah teknikal. aku dan kawan-kawan aku tak sempat nak setup laptop dan printer dengan baik. kesemua laptop yang kami bawak adalah 20 bijik. laptop dah jadi masalah, line internet pun tak jadi masalah. cumanya printer yang bermasalah. kami tak boleh nak install driver printer tu. bukan masalah apa sebenarnya, cuma window vista tu yang merumitkan keadaan. ya, laptop kami semuanya guna window vista. dan vista memang lembab dan rumit. tak salahkan laptop jugak. salah pihak pengurusan jugak yang lambat serah laptop kepada kami yang menyebabkan kami tak sempat nak siapkan laptop tu awal-awal sebelum program berlangsung. nah, inikan soal pengurusan. pengurusan masa! apa pun, keadaan pada hari pertama berjalan dengan tidak begitu lancar. pohon maaf aku ucapkan kepada para pengunjung yang tidak berpuas hati dengan servis yang kami sediakan. apa pun, keadaan hari pertama, fuh... umat manusia datang ramai giler.

keadaan pada hari sabtu pun sama. pengunjung yang datang 3 kali ganda lebih ramai dari hari jumaat. memang keadaan tak dapat dikawal langsung. nasib baik hari kedua ni kami dah setup keadaan laptop dan printer dengan baik. jadinya, keadaan berjalan lancar seperti yang kami inginkan. cumanya, keadaan bersesak sesak menyebabkan para pengunjung terpaksa menunggu lama untuk memasukkan result mereka kedalam sistem mahupun untuk tujuan berjumpa kaunselor.

oh ya, selain daripada bertujuan mengenalpasti kursus apa yang layak dipohon, ekspo ini juga menyediakan khidmat nasihat berkenaan dengan sebarang pertanyaan tentang kursus yang ditawarkan mahupun mengenai peluang pekerjaan sekiranya memilih kursus tersebut. malah, pihak kaunselor juga akan memberi penjelasan yang jelas mengenai apa saja soalan akedemik mahupun non-akedemik yang diajukan para pengunjung. ini merupakan kaedah pendedahan dan penjelasan yang patut diketahui oleh para pelajar yang mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti.

apa pun, program seperti ini sewajarnya diteruskan untuk kebaikan bersama. tahniah kepada pihak uitm yang berinisiatif mewujudkan program seperti ini.

No comments: