04 October 2006

ENTAH KENAPA TIBA-TIBA SAYA JADI LAPAR.
-himpunan cerita kontot.

Kemenangan Islam.
kita semua tahu Islam akan kembali menang dan tersebar dengan subur suatu masa nanti. tapi bila? ini hadis nabi yang aku dengar dari mulut ustaz sewaktu aku mendengar kuliah subuh: "ISLAM TIDAK AKAN MENANG SELAGI [MAKMUM] SOLAT SUBUH TIDAK SERAMAI SOLAT JUMAAT". so bila Islam akan menang? tak payah tunggu imam mahdi datang. tunggu korang gi sembahyang subuh berjemaah kat masjid baru Islam menang.

Sunat Itu Wajib.
kelmarin aku baca paper. ada cerita tentang: Indonesia Larang Doktor Khatan Budak Perempuan. larangan tersebut diwartakan atas alasan ianya mencabuli hak asasi reproduktif dan mencederakan anggota badan mereka. ditulis juga di berita tersebut bahawa Islam menggalakkan kanak-kanak perempuan disunatkan atas alasan dibimbangi nafsu kewanitaan akan melonjak dan tak terkawal. persoalan timbul di kepala aku: UNTUK APA AWEK DISUNATKAN? ADAKAH AWEK DISUNATKAN DENGAN ALASAN SAMA KENAPA LELAKI DISUNATKAN? BERSUNAT TU WAJIB KE? BERSUNAT ITU TUNTUTAN AGAMA ATAU TUNTUTAN ADAT? setahu aku, bersunat itu SUNAT mengikut tuntutan agama, namun ianya seakan-akan menjadi wajib setelah acara bersunat dilakukan secara konsisten. atas alasan kebersihan dan kesihatan diri kita disunatkan bersunat. namanya pun ber"SUNAT", bukan ber"WAJIB".

Menangis.
skrang ni. abis smayang tarawih, aku layan drama Korea tajuk HAPPY TOGETHER. drama bersiri pasal kekeluargaan. sedih giler citer nih. pelakon dia asyik menangis jek tiap2 hari. kadang2 aku pun nangis jugak.hehe.:P. abis tgk Happy Together, aku layan ah jugak Seputih Qaseh Ramadhan. boleh tahan ah jugak citer melayu yang satu nih. pasal prejudis masyarakat terhadap bekas banduan. sedih jugak. perbezaan ketara antara dua cerita ni ialah pelakon korea menangis keluar air mata bercurah-curah. tapi kenapa pelakon filem melayu kalo nangis tak keluar air mata ek?

Tagline.
iga tahun lepas. sejak pertama kali aku buat blog ni. tagline yang aku guna ialah "dan kau bisa membawa hatiku pergi...". sebetulnya itu translasi tajuk lagu A Fire Inside yang berjudul "and you can take my heart away...". malam kelmarin aku layan citer Jet Li masa zaman dia muda2 dulu. citer Fong Sai Yuk. aku dapat tangkap satu ayat best dari cerita tersebut. ayat tu ialah: FOR LOVE, I FEAR NOTHING. <--cuba tgk kat atas penjuru sebelah kiri blog, ada tak ayat ni.hehe.:P.

p/s:- tagline dah tukar. skin tak nak tukar ke?

Ambulans.
sejak kebelakangan ni aku tido agak lewat. menghabiskan waktu dgn membaca buku. sehingga jam 2-3 pagi. waktu yang tak ada kereta di jalan. waktu unggas menjalankan tanggungjawab memecah kesunyian malam. dan tiba-tiba ada bunyi siren bising ambulans menjerit melolong-lolong. "apa punya bangang la driver ambulans nih. pasang siren buat apa. bukan ada kete pun kat jalan time-time mcm ni.bego!"- gerus hati kering aku.

p/s:- situasi kejadian di klate.

Ultah.
22 haribulan 10 setiap tahun adalah hari ulang tahun [ultah] aku. seingat aku, dah 3-4 tahun aku sambut ultah dalam bulan puasa. dan 2-3 kali jugak ah aku dapat baju baru sebagai hadiah ultah. merangkap baju raya jugak lah. pemberian insan tersayang [term yang slalu ada dalam radio. masa dedikasi lagu]. tapi raya tahun ni aku tak ada insan tersayang. makanya tak ada baju baru lagi.huhu.:P. jadi kepada anda diluar sana, 22 hb ni hari ulang tahun saya. kalau nak bagi hadiah berupa baju, seluar ke ok gak. boleh saya pakai hari lebaran nanti.hehe. nak bagi hadiah lain pun takpe gak. macam buku Anarchism original dari Australia ke contohnya... hehe.;)

Baju Raya.
semalam aku beli baju raya. selepas dipaksa mak ayah aku. aku ni sangat liat untuk beli baju seluar baru yang stylo mylo. tapi kalo baju hitam alias politikal, aku pasti beli. seorang diri, aku pusing-pusing kat mall mencari baju yang berkenan dihati. 2 mall aku jelajahi. memakan masa beberapa jam. akhirnya aku berjaya beli sehelai baju. harga boleh tahan. kurang 10 ringgit daripada duit yang ada dalam wallet aku, rm50. gila miskin aku.huhu.:P. cuma aku nak cakap kat sini, tak best ah gi shopping sorang2. mulai hari ini, menggunakan blog, aku nak cari awek!

"Untung-untung ada kekaseh, datang dekat. Kenal dalam internet. Dulu chatting. Sekarang blogging ~ itu pun ok" - Hasmi Hashim, dalam kata pengantar Goblog.

No comments: