29 June 2008

DEMONSTRASI ATAU FESTIVAL RAKYAT?
semalam punya demo "sejuta rakyat", aku tak pergi. sejak duduk kat kampung halaman ni, aku langsung tak pergi demo. dah lama sangat. dah dekat dua tahun kot. tapi, demo semalam aku teringin nak pergi. sebab aku rasakan, demo semalam bakal menjadi sejarah rakyat malaysia. namun, setelah berlaku beberapa perubahan tarikh dan lokasi demo, aku jadi tidak yakin dengan demonstrasi yang mensasarkan sejuta rakyat turun bersatu. dan aku paling terkejut apabila lokasi akhir yang dipilih oleh pihak penganjur adalah di stadium.

berdemonstrasi di stadium? setahu aku, cuma pernah sekali demonstrasi yang dilakukan di stadium yaitu demonstrasi yang di anjurkan oleh pihak (kerajaan) Aman Malaysia yang mana format demonstrasinya sama seperti demonstrasi pihak Protes anjurkan semalam.

aku tidak tahu apa spesifikasinya maksud demonstrasi. namun keadaan demonstrasi itu lebih sinonim dengan bantahan rakyat yang berlangsung di jalan raya. dan yang lebih sinonim dengan stadium adalah konsert hiburan.

jadi, untuk PROTES/DEMONSTRASI SEJUTA RAKYAT semalam, aku tukar nama jadi FESTIVAL SEJUTA RAKYAT.

No comments: