24 July 2007

aku terjaga. kedengaran alunan lagu memuji Yang Esa di masjid sebelah rumah. handphone dicapai. melihat waktu yang terpapar pada handphone, menunjukkan waktu tempatan adalah 6 pagi. hari masih gelap. rumah masih gelap. bilik aku masih gelap. cuma diterangi cahaya lampu handphone.sebelum melangkah melakukan rutinitas pagi, aku mengetik butiran nombor pada papan kekunci handphone. ditaip: "good morning sayang...:)". ku hantar teks ringkas ini kepada gadis yang dicintai yang berada nun jauh diseberang sungai dihujung kampung sana. di waktu sebegini, dia masih tidur. itu pasti.selang beberapa minit kemudian, alunan lagu-lagu di masjid bertukar kepada azan yang dilaungkan sang bilal.waktu subuh menjelma. namun, seruan sang bilal jarang aku endahkan. ternyata syaitan tidak tidur di pagi hari. dan aku tewas (lagi) kepadanya. mencapai tuala yang tersidai di hampaian. melangkah ke kamar mandi. untuk membasahi tubuh, membuang hajat (sambil membaca buku), menyisir gigi dan berwuduk.selalunya aku lama di lokasi ini. setidak-tidaknya, setelah satu bab buku habis dikhatam.atau separuh bab. mengikut kesempatan waktu yang ada. selesai di kamar mandi, melangkah semula ke bilik.di bilik, aku mendapatkan kacamata di atas meja. disematkan ke mata. atas tujuan memperjelaskan pandangan yang kabur. terus, handphone di penjuru katil dicapai. menyemak kalau-kalau ada mesej balasan dari si dia. dan ternyata ada. aku membaca teks mesej tersebut dengan perasaan yang gembira.:). kain pelikat diambil dari lipatan dalam almari. disarung pada kedudukan yang betul.diketatkan secukup rasa. mencapai kemeja yang bakal aku peragakan di pejabat nanti. kopiah diletakkan dikepala. menyiapkan diri, mengadap Dia Yang Satu. selesai mengerjakan kewajipan, aku menyiapkan diri untuk ke pejabat. kain sarung ditukar dengan seluar slack berwarna biru kehijauan. sesuai dipadankan dengan kemeja hitam yang dikenakan. kemeja disematkan kedalam seluar. sebelumnya, boxer disarung kan. seluar diikat dengan tali pinggang yang kepalanya berbentuk huruf G. mengingatkan aku kepada gadis yang bernama G setiap kali aku mengenakan tali pinggang. aku tersenyum.:). lantas pandangan terarah kapada frame gambar yang tergantung di dinding bilik. mata hitam mengecil. memfokus pada bentuk gambar seorang gadis yang bernama G. oh cantik! aku tersenyum lagi.:). sebentuk jam disematkan di pergelangan tangan. melihat waktu sudah hampir jam 7 pagi. mengambil dokumen-dokumen yang sering aku simpan dikocek kemeja. sebatang pen dan sebuah buku nota kecil.mengapai sikat dan digerakkan berulang-ulang pada rambut. selesai. mengambil botol pewangi yang kecil molek itu, penutupnya dibuka, dituangkan pewangi tersebut pada pergelangan tangan, pada baju, dan sedikit pada tengkuk. ditutup semula botol pewangi kecil itu. diletakkan pada tempat yang selamat. selesai. keluar dari bilik.menuju ke ruang dapur untuk meneguk sedikit air. selesai. jarum pendek jam menunjuk tepat pada nombor 7. jarum panjang tepat pada nombor 3. sekarang adalah waktu untuk aku berangkat ke pejabat. sejambak kunci untuk menghidupkan enjin kereta yang tergantung di kotak kunci diambil. kemudian melangkah ke pintu utama. memulas tombol pada pintu. menguak pintu untuk melihat alam raya yang lebih luas yang sudah mula dilimpahi cahaya sang suria. hari yang indah..... SELAMAT PAGI MALAYSIA! :)

No comments: