04 June 2007

MUKTAMAR+CUTI SEKOLAH+PELANCONG+KENDURI KAWIN= JALAN JAMM
hari khamis itu hari, jalan rutin yang aku lalu jamm giler.giler babas punya lah. tempat zon memecut yang aku slalu bawak 120km/jam cuma boleh pegi 60km/jam pada itu hari. kereta banyak giler. memang giler. macam musim raya plak. slalunya kete tak banyak mcm ni. aku bajet, ni mungkin sebab cuti skolah. ramai orang luar datang menghabiskan duit kat kelantan ni. selepas solat subuh pagi jumaat tu, ada kuliah subuh. ustaz tu datang dari Petaling Jaya.dijemput oleh AJK masjid untuk bagi kuliah subuh. dah kebetulan dia ada kat kg, jadi AJK masjid pun suruh ah dia bagi kuliah kejap. ustaz azhar nama dia. smart giler dia aritu. pakai baju melayu siap dengan samping lagi.pastu dia cakap, dia pakai mcm ni bukan sebab nak gi akad nikah, tapi sebab nak pergi Muktamar. dia tak cakap nak pergi Muktamar Pas. dia cuma cakap nak pergi Muktamar. kalo sebut Muktamar Pas kang tak pasal-pasal dia kena ban. mana boleh berpolitik dalam masjid beb.ahaks! :p. lepas
dia sebut pasal nak pergi Muktamar tu baru aku teringat yang akan berlangsung Muktamar Pas yang ke 53 pada 1 hingga 3 Jun. baru aku sedar bahawasanya jalan jamm giler semalam bukan cuma sebab banyak pelancong yang masuk ke kelantan di musim cuti sekolah, tapi juga sebab Muktamar Pas yang akan berlangsung di sini. tiba-tiba terdetik kat hati aku nak pergi tengok kemeriahan keberlangsungan Muktamar PAS di kota bharu tu. aku ajak kawan aku. dan kawan aku on. jadi kitorang pergi kat Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (Putik)
untuk melihat Muktamar Pas Pusat Ke-53 yang sedang berlangsung dengan lebih dekat. ye lah. orang dari luar kelantan sanggup datang ke PUTIK untuk join muktamar ni. tapi aku yang dok kat sini tak pernah rasa suasana tersebut. sepatutnya aku mengambil kesempatan yang ada. ya, aku tak mahu tunggu muktamar yang tahun depan. jadi, kali ni, aku pergi. buat pertama kalinya. status aku sebagai pekerja di sektor kerajaan menyebabkan menghadiri aktiviti2 politik menjadi sesuatu perkara yang merbahaya. tapi aku tak pernah takut dengan keadaan tersebut.
hidup ini untuk dinikmati dengan riang dan gembira. bukan untuk dikongkong dengan ketakutan. selain niat aku untuk melihat kemeriahan Muktamar yang berlangsung, aku juga ke sana untuk membeli barangan-barangan yang menarik. terutamanya buku. jadi, sebelum ke PUTIK, aku pergi cucuk duit. masa sampai kat atm tu, aku tgk kat atm tu ada pakcik dengan anak dia. tengah ambik duit. anak dia cun beb. macam fazura. serius gua tak tipu. kulit gebu putih kemerahan. menyebabkan kopiah yang aku pakai bertukar kepada topi sebelum aku melangkah keluar dari kereta.hehehe.:P.ok sambung
balik pasal muktamar. lepas ambik duit, aku gi ambik kawan aku. sampai ke PUTIK dalam 30 minit dari rumah aku. nak parking, tak yah cakap ah. jauh nak mampus. kereta banyak giler. aku parking keta satu kilometer dari PUTIK. bukan aku jek, orang lain pun sama. ini hari [jumaat] merupakan hari pertama muktamar berlangsung. tengok pada bilangan kereta, terdetik kat pikiran aku, mesti orang ramai giler. tapi sampai jek kat PUTIK, aku tengok orang yang lepak kat perkarangan dewan tu tak ramai sangat. lagi ramai orang yang pergi dengar Kuliah Pagi Tkenapa tak ramai orang? ada 2 kemungkinan. satu mungkin sebab awal pagi di hari pertama. yang kedua, mungkin orang ramai lepak kat dalam dewan. jadi kat luar dewan tak ramai sangat orang lepak. jadi operasi aku bermula. marayap-rayap kat booth2 yang ada dan mengambil gambar di segenap sudut yang menarik. boleh masuk dalam dewan PUTIK kalau mau. cuma bayar rm3 dan akan diberikan pas masuk dewan. rm3 untuk 3 hari berturut2 mendengar ucapan dari perwakilan.tapi itu tak menarik minat aku. aku lebih bernafsu untuk membeli buku2 yang menarik. dan aku berjaya membeli beberapa buku. dan aku juga mendapat banyak buku dan risalah percuma pada hari tersebut. eh ok lah. ada keja nak kena setel sikit. nak gi kenduri kawin.ada masa aku menulis lagi okeh. tengok lah sebahagian gambar yang aku ambik itu hari.klik pada gambar untuk melihat dengan paparan yang lebih jelas.


No comments: