14 March 2007

*P.R.D.M
menurut laporan berita yang aku baca di mstar online, negara malaysia kini dinilai semakin banyak rasuah. aku tak tahu pasal rasuah yang melibatkan duit/habuan berjuta-juta. tapi rasuah yang paling dekat dengan aku adalah rasuah yang dilakukan oleh pihak polis [trafik]. mintak maaf yek encik polis. bukan saya nak cemarkan imej polis. tapi dalam masa 3 minggu, dah 2 kali aku terperangkap dalam kancah rasuah geng "SAYA ANTI RASUAH". yang pertama skali masa nak gi kl, aku kena tahan kat kuala lipis, sebab bawak laju. laju tak laju ah. bawak 99km/j pada kawasan had laju 70km/j. aku cuba slowtalk dgn 3 orang polis kat kuala lipis tu. diorang cakap, kalo bayar kat balai, aku kena bayar rm300.[tapi kalo bayar kat diorang, tak sampai rm300]. takde diskaun sbb masa tu ops sikap chinese new year. diorang tanya, "jadi macam mana?" aku cakap, "tak pe ah. buat saman ekor". walaupun dah nampak rm300 akan melayang.minggu lepas pulak, sekali lagi aku kena tahan dgn polis trafik kat kg permaisuri, terengganu. masa tu dah pukul 7 mlm. dah senja dah. aku kena tahan sebab memotong kat double line. memang silap aku memotong kat situ.dem! polis tu cakap, dia nak kasi kompaun. saman seratus setengah kot. memikirkan aku dah kena rm300 sebelum ni, slowtalk punya slowtalk, last2 polis tu cakap:

"cik senyum2 ni. ke cik nak kira mcm mana?"- polis
"kalo setel kat sini mcm mana? tapi tak banyak yg saya ada"-aku
"berapa cik ada?"- polis
[aku check wallet, cuma ada duit rm50 jek beberapa keping. dem!!! mana duit rm10 aku???]
"rm50"-aku
"ok. kalo nak kasi, kasi cepat. ada orang datang tu"- polis
[aku hulur rm50 tu kat dia]
"letak dalam [bakul] ni"-polis
[aku letak dalam bakul moto polis tu]
"ok setel ek"- aku
aku ambik lesen dan ic aku lalu blah dari situ.

nak ikutkan, aku tak nak kasi duit kat polis tu. tapi memikirkan sebelum ni aku dah kena saman rm300, dan aku memang tak sanggup nak bayar beratus2 lagi buat kali kedua. jadi, aku kasi rm50. bukan niat aku nak kasi, tapi aku TERPAKSA kasi. ni kira aku pemberi rasuah jugak ke ah? kalau betul aku dalam kategori orang pemberi rasuah, bukan aku sorang yang kasi rasuah. ramai lagi kat luar sana tu!



*P.R.D.M = P++++ Raja Di Malaysia.

1 comment:

Vigilante said...

sangat.ramai.di.luar.sana.


baru terjadi hari ni di KL pada saya