24 August 2006

PERGI MAMPUS SAMA ASABIYYAH!
bulan ni bulan merdeka. bulan yang setiap tahun disambut dengan penuh gilang gemilang meraikan kemenangan kita memerdekakan negara kita dari penjajah. ya, disudut itu kita memang merdeka. Tunku Abdul Rahman memang melaungkan perkataan "merdeka" di Stadium Merdeka. dan Tunku serta kawan2nya adalah pejuang kemerdekaan. ini adalah hakikat. aku tak ada masalah di situ. titik.

tapi kalau keadaan merdeka itu menimbulkan sifat asabiyyah, ada masalah timbul di situ. mungkin korang tak selalu dengar perkataan asabiyyah. jadi aku tukar perkataan asabiyyah kepada nasionalisme. patriotisme pun boleh jugak.secara asasnya asabiyyah ialah fanatisme ke atas sesuatu negara/bangsa. sifat bersatu ke atas negara/bangsa sendiri dan dalam masa yang sama membunuh negara/bangsa lain.

sejarah telah membuktikan betapa penyakit asabiyyah ini adalah punca utama yang mengakibatkan perpecahan umat manusia.

tak perlu lihat sejarah. lihat sajakat palestin. lihat aja kat lebenon. ada tak negara2 lain yang nak tolong negara yang ditindas tu? ada tak negara2 lain nak hantar peluru kat tentera zionis gila tu? yang hantar selimut+baju+makanan banyak ah. nah! inikan contoh jelas sifat asabiyyah yang menyebabkan kita sayangkan negara/bangsa kita sendiri tetapi dalam masa yang sama membunuh bangsa lain.

Ibn Manzur ada mendefinasikan asabiyyah sebagai seseorang yang menyeru orang lain agar memberikan sokongan padu dan pertolongan serta kemenangan kepadanya dan juga bersekongkol bersamanya menentang mana-mana pihak yang tidak sehaluan dengannya.
kan sudah sangat jelas asabiyyah adalah fahaman yang anti-perpaduan.

tapi pemimpin kita tak bodoh. kalau korang tanya pemimpin kita sekali pun, mesti diorang akan cakap asabiyyah tu tak bagus. dan sebab pemimpin kita tak bodohlah diorang twist perkataan asabiyyah tu jadi perkataan nasionalist.jadi perkataan patriotik. dan diorang taruk perasaan tu dalam diri korang. akhirnya setiap tahun di bulan ogos korang pasang bendera kat kereta, kat rumah korang.

betul ke tak apa yang aku cakap ni, korang fikir dan nilai sendiri.

tak pasti pulak apa kata agama lain.tapi islam larang kita jadi asabiyyah. kalau tak percaya, cuba korang check. ada beberapa hadis yang sebut pasal asabiyyah nih.

ok lah. aku stop dulu kat sini dengan sabda Rasulullah yang bermaksud:
"sesungguhnya Allah telah menghapuskan kecelaan adat jahiliyyah yang penuh dengan sifat asabiyyah, iaitu berbangga bangga dengan keturunan ayahdan datuknya daripada kehidupan kamu, tidak kira sama ada mukmin yang bertakwa atau seorang kafir yang derhaka, mereka semuanya keturunan anak Adam dan Adam pula dijadikan daripada tanah" (Riwayat Abu Daud)

No comments: