29 July 2006

Laporan Ekslusif Majlis Dialog Isu-Isu Semasa bersama Tun Dr Mahathir.

hari ni, 28.7.06, aku dengan abang aku pegi ke Majlis Dialog Isu-Isu Semasa bersama Tun Dr Mahathir Mohammad kat Hotel Perdana, Kota Bharu. majlis ni dianjurkan Jawatankuasa Protem Alumni Parlimen & Dun UMNO Kelantan serta Ahli UMNO.kat poster tulis program start pukul 3 ptg. tapi aku sampai sana pukul 3 ptg, orang masih tak ramai seperti yang dijangkakan. kereta pun tak banyak mana. aku dan abg aku terus naik ke dewan. sebelum masuk dewan, a.j.k program suruh isi borang. aku isi. tapi tak hantar sbb abg aku tak isi dan tak hantar. abg aku takut ada bad effect untuk pekerjaan dia kerana hadiri program "politik" sebegini. jadi, tanpa menghantar borang, kitorang menyelinap masuk.

masuk jek dewan, tgk orang dah penuh. tinggal seat kat belakang jek ada kosong lagi sikit.kitorang pun menempatkan diri.kat atas setiap kerusi ada beg plastik berisi air mineral dan juga kuih. dapat makan free beb.hehe.:). aku duduk kat belah belakang, kanan stage. posisi yang tak strategik utk mengambil gambar tapi agak menarik utk mendengar dan melihat. duduk lepak2 kejap. jam 3.15 Tun Mahathir sampai. ketibaan Tun disambut dengan tepukan gemuruh. tak ada laungan HIDUP MELAYU [UMNO] atau laungan ALLAHUAKBAR [PAS].

acara dimulakan dengan bacaan doa. masa tengah baca doa nih, keadaan ribut sikit. orang ramai still nak masuk walaupun dewan dah full. mereka tak hirau arahan a.j.k. orang ramai tetap menyerbu masuk melalui pintu belakang. sedikit bising. mengganggu suasana hening pembacaan doa. akibatnya, ramai meraka yang berdiri kat belakang. selepas bacaan doa selesai, kemudiannya pengerusi Jawatankuasa Protem Alumni Parlimen & Dun UMNO Kelantan memberi sedikit ucapan. Jawatankuasa Protem Alumni Parlimen & Dun UMNO Kelantan merupakan sebuah badan NGO yang baru ditubuhkan khas untuk menjemput Tun Mahathir datang berdialog hari ini. aku respek jugak ah kat geng2 umno yang buat NGO baru nih. respek sebab diorang berani ambil risiko. dah sah-sah tindakan diorang ni adalah tindakan serah kepala kepada Pak Lah untuk dipotong. tak ada geng diorang nih, tak dapat aku nak dengar Mahathir cakap live arini.hehe. sebenarnya, sebelum NGO baru ni invite Mahathir datang berucap kat kelantan, dah ada grup UMNO lain yang invite Mahathir. tapi grup tu secara tiba2 membatal jemputan mereka atas nasihat Pak Lah. oleh kerana itu timbul grup baru yang berani dan tak takutkan Pak Lah nih.

setelah Pengerusi Jawatankuasa Protem Alumni Parlimen & Dun UMNO Kelantan selesai berucap, jam 3.25 ptg, Tun Mahathir mula berbicara. banyak sangat benda yang Mahathir cakap. tapi perkara pokok yang meniti di bibir Mahathir ialah tentang kerajaan Pak Lah dan menantunya, AP, dan isu jambatan kat Johor+Spore. tak larat ah aku nak tulis secara detail apa yang Mahathir cakap tadi.
tapi kat bawah ni adalah isi ucapan menarik Mahathir yang sempat aku catit:

- 4 perkara yang saya ambil berat sebelum letak jawatan. 1-Keadaan negara stabil. 2-ekonomi pulih. 3-kewangan negara baik. 4-UMNO kembali bersatu padu
- saya tak paham kenapa orang yang saya pilih membenarkan keceman-kecaman ke atas saya.
- ini adalah sebahagian saja... banyak lagi perkara-perkara yang tak baik berlaku dalam negara kita sekarang.
- saya pilih kawan baik saya jadi PM. bukan saya pilih keluarga saya.
- saya dapati mereka banyak lakukan yang salah. jadi saya tegur.
- saya komplen sikit. jawablah. mereka [kerajaan] jawab: "kami tak perlu jawab"
- saya dituduh memecah-belahkan UMNO
- presiden UMNO bukanlah malaikat
- sekarang ni saya tak boleh cakap dengan orang UMNO. kat sini ada orang UMNO tak? ;)
- kita negara berdaulat. kita nak buat jambatan di negara kita. kenapa nak tanya singapura?
- kenapa nak pertahan singapura bukan nak pertahan malaysia?
- singapura dah setuju untuk buat jambatan. dia tulis surat kepada saya. tiba-tiba kita pulak kata singapura tak setuju. kerajaan nak bela malaysia atau singapura?
- saya dapati mereka tak ada kejujuran. cakap lain buat lain. cakap tak serupa bikin.
- sekarang ni ada istilah baru iaitu "spin doctor". doktor putar. macam mana nak putar sesuatu laporan (akhbar). ini lah yang diusahakan Kahlimullah.
- saya tak sangka News Strait Time yang kita beli dulu digunakan untuk menghentam saya.
- kalau nak jadi PM, mestilah jadi PM yang menguruskan kebaikan negara dan rakyat. bukannya hanya untuk keluarga dan menantu mereka.
- apa gunanya kita berbaik dengan singapura? dia tak bagi apa-apa pun kepada kita.
- kita masih jual air kepada singapura 3sen untuk seribu gelen.
- kita nampak macam takut sangat dengan singapura. apa nak takut?
- 3K pengkhianat negara. orang yang menentukan segala-galanya tentang negara.
- 3K = Kamal. Khairy. Khalimullah [Khairy + Pak lah]
- kita tak perlukan Suruhanjaya Antara Agama [IFC]
- islam hadhari? saya tak bersetuju sangat dengan islam yang satu lagi ni. islam satu cukup lah. tak perlu ada islam yang special.
- saya tak boleh tahu apa orang nak jadi. dulu baik. sokong saya 100%. tapi sekarang hentam saya.
- saya takkan kembali bertanding jadi PM. 22 tahun jadi PM cukup lah. umur pun dah 81. dah nyanyuk dan pun. kalau nak tahu tanya nazri. nazri kata saya nyanyuk.
- saya ahli UMNO. kalau nak buang, buanglah. jiwa saya tetap UMNO.

banyak lagi ucapan2 yang menarik sepanjang sejam beliau berucap. oh ya, sesi dialog ini dibahagikan kepada 2 sesi, iaitu, sesi pertama sesi Mahathir berucap dan sesi kedua sesi soal jawab. hampir sejam Mahathir berucap di sesi pertama. sesi kedua jadi lebih menarik dengan persoalan2 yang lebih luas skopnya. dan soalan yang paling menarik bagi aku ialah: TAK TAKUTKAH TUN SEKIRANYA TUN DITAHAN I.S.A? "takut jugak... hehehehe."-Mahathir menjawab diiringi hilai tawa para hadirin.hehe.

melihat kepada keadaan Mahathir sekarang ni mengingatkan aku pada kes Anuar Ibrahim tidak lama dulu. lepas Anuar kena pecat dengan Mahathir dulu keadaan dia macam ni jugak ah. sibuk dengan "road tour". Anuar pergi segenap tempat untuk terangkan perkara sebenar yang berlaku antara dia dan Mahathir. dah Anuar bising sangat, Mahathir kasi lebam dia punya mata dan kasi dia lepak dalam jail 6 tahun. so, skang ni aku nak tengok apa tindakan Pak Lah ke atas Mahathir. nak tengok sampai bila Pak Lah boleh terus berdiam dengan Mahathir.

oh ya. aku tengok berita jam 8 malam tadi, diorang cakap Mahathir terkena [tempias] semburan papper spray masa tiba kat airport Sultan Ismail Petra, Kelantan pagi tadi. berita cakap "orang tu" nak spray muka Ibrahim Ali, tapi terkena kat muka Mahathir. ke memang "orang tu" nak sembur muka Mahathir? orang awam kecoh kata yang spray tu Special Branch. sebab orang yang spray tu pakai jaket hitam. Ketua Polis negara menafikan tindakan tersebut melibatkan anggota diorang. dan Pak Lah sangat murka dengan perbuatan biadap menyembur semburan lada ke muka pemimpin tadi. Pak Lah mahukan perkara tersebut diatasi dengan segera dan mahukan penyembur yang biadap itu dihukum seberat mungkin. personali, aku percaya kalau yang spray tu SB. sbb orang biasa tak-kan berani buat benda2 macam tu. diulangi, TAK AKAN BERANI. kalau orang biasa berani, mesti Mahathir dah mati kena tembak masa zaman2 reformasi dulu.[masa zaman reformasi dulu kecoh kes geng reformasi nak bom stadium Bukit Jalil.tapi tak ada pun]. jadi, siapa yang lebih berani selain SB? nasib baik kes kat airport tu tak menjejaskan jadual lawatan Mahathir ke Kelantan.

secara keseluruhannya aku berpuas hati dan TERHIBUR dengan program ni.[mana tak terhibur, gelak jek memanjang. pandai betul Mahathir buat lawak.hehe.:).] setidak2nya, program sebegini memberi peluang untuk aku mendengar suara dari kedua-dua belah pihak yang bertelagah. program tamat sepenuhnya pada jam tamat 5.20 setelah Mahathir selesai memotong pulut kuning. dan aku sempat naik ke atas pentas untuk mengambil gambar pulut kuning tersebut.hehe.-TAMAT-

No comments: