23 March 2006

PUSTAKA INDONESIA ROCK!!!!
Pustaka Indonesia ialah sebuah toko buku yang condong ke arah menjual buku-buku keagamaan dan juga politik islam yang terletak di bangunan Wisma Yakin berhadapan dengan Masjid India. aku suka kedai buku ini. diruang yang sempit itu, ia sebenarnya merupakan gedung ilmu yang tidak ada tandingannya dari mana-mana kedai buku yang lain. sudah namanya pun Pustaka Indonesia, makanya sememangnya mereka merupakan distributors buku-buku yang didatangkan dari indonesia.

banyak buku2 keagamaan+politik islam yang didatangkan khas dari indonesia. sebut saja soal Islam, pasti ada di kedai buku ini. dan kebanyakkannya bukunya dalam bahasa indonesia. kita semua tahu, indonesia adalah lebih bebas berbanding malaysia. makanya buku-buku ilmiah dari indonesia juga lebih kritis dan kritikal pemikirannya berbanding dengan apa yang ada di malaysia.

minggu lepas, entah buat kali keberapa aku berkunjung ke Pustaka Indonesia. dilihat stuktur susunan rak kedai buku tersebut, aku pasti itu Pustaka Indonesia, tapi nama kedai itu bukan lagi kedai indonesia. pasti mereka telah menukar nama kedai buku tersebut. aku lupa nama baru kedai itu. di kedai itu, aku mencari buku2 yang murah dan menarik. ya, buku yang murah aja aku cari sekarang, kerana aku tidak punya banyak uang nih. hehehe.:P. cari punya cari punya cari, aku terjumpa buku KISAH WALI SONGO. aku fikir aku harus beli buku ini. kerana selama ini aku hanya tahu wali songo ada 9. tetapi aku langsung tidak tahu sedikit pun tentang wali songo itu. jadi aku beli buku ini dengan harga kurang dari rm6. murah bukan.:).hehe. sebetulnya aku beli buku ini kerana aku mahu tahu tentang kisah Sheikh Siti Jenar yang tidak tersenarai dalam senarai wali songo ini akibat dibunuh pemerintah. banyak cerita yang aku dengar tentang Sheikh Siti Jenar ini. ada cerita katanya dia terpesong. ada yang kata dia memberontak dan banyak lagi. jadi, aku harap aku dapat sedikit maklumat tentang Siti Jenar ini dengan membaca buku Kisah Wali Songo ini. niat aku ke Pustaka Indonesia ini juga untuk mencari buku-buku Kahlil Gibran. puas aku mencari, tapi tak jumpa. sewaktu aku membayar buku Kisah Wali songo ini, aku bertanyakan pada jurujual di Pustaka Indonesia itu "bang, buku kahlil gibran ada tak?". lantas dia menjawab, "buku kahlil gibran dah habis. mungkin lepas ni ada sampai lagi. tapi awak cuba tengok kat atas.tingkat 2".

terus aku ke lif, menekan butang naik, pintu terbuka, aku masuk, aku tekan no 2.sampai tingkat 2, pintu lif terbuka, aku keluar dan mencari kedai buku yang ada di aras tersebut. dan buat kali pertamanya aku sampai ke kedai buku tersebut. aduh, aku lupa namanya. yang pasti, kedai buku ini 3 kali ganda lebih besar dari Pustaka Indonesia. buku yang dijualnya sangat banyak. tapi orang yang mengunjungnya tidak banyak.mungkin lokasinya agak tersorok. atau sememangnya rakyat malaysia kurang membaca. aku lihat koleksi buku yang dijual di kedai buku ini tidak banyak bezanya dengan pustaka indonesia. hampir sama kesemuanya. cuma, lokasinya yang luas membuatkan penunjung lebih santai memilih buku apa yang mahu dibeli. di kedai buku ini aku terjumpa banyak buku-buku sufisme. dan terlalu banyak juga buku2 yang aku mahu beli. tapi, aku tak punya uang. jadi, aku simpan dulu niat itu. dan aku sangat terkejut kerana di kedai buku ini terdapat banyak koleksi buku Kahlil Gibran. yang pasti bukunya bukan yang original. maksud aku, buku kahlil gibran yang ini telah di translate dalam bahasa indonesia. aduh... sayang sekali aku tidak punya cukup uang, jika tidak akan aku beli kesemua buku-buku khalil gibran ini. yah! pastinya lepas ini aku akan beli buku2 khalil gibran ini. selain buku-buku khalil gibran, aku juga mahu beli buku Jalan Cinta Sheikh Siti Jenar. dari apa yang aku tahu, di indonesia ada 4 jilid buku yang menceritakan perihal sheikh siti jenar wali yang terpesong [?] ini. di kedai buku ini, aku cuma lihat ada satu buku tentangnya. dan pasti aku akan beli buku ini!

mulai sekarang, aku akan kumpulkan duit untuk beli semua buku2 yang menarik. dan bila aku sudah punya rumah suatu hari nanti, aku akan bina satu sudut bacaan [mini library] di rumah aku untuk ditempatkan semua koleksi buku aku dan kekasih aku.hehehe.;P

senarai buku yang aku mahu beli:
+ KOLEKSI BUKU KAHLIL GIBRAN
+ JALAN CINTA SHEIKH SITI JENAR
+ PARA SUFI AGUNG - kisah & lagenda
+ UTOPIA TRAUMA - Rahmat Haron
+ MAT JAN "Jongkang Jongket"
+ AYAH KITA BOS

No comments: