28 February 2006

TERIMA KASIH KAKAK!
gambar di bawah adalah buku yang aku terima daripada kakak Dete Aliah, kakak angkat aku yang kini berapa di indonesia. ini bukan sebarang buku. ini adalah buku yang menghubungkan aku dengan saudara ezam [ketua pemuda parti keadilan rakyat]. sememangnya kak dete adalah teman rapat saudara ezam. dan kalau bukan kerana kak dete yang mengirimkan buku ini kepada aku melalui ezam, aku cumalah rakyat biasa yang mengenali saudara ezam sebagai ikon politik dari puak pembangkang. tapi sekarang, aku kenal ezam dgn lebih kenal. terima kasih aku ucapkan kepada Kak Dete yang memberikan aku 2 buah buku yang menarik ini. [nanti akak datang kl, saya belanja akak makan makanan tempatan orang sini ok. bawak buku salin menunya skali ok. hehe]

buku setebal 385 muka surat yang bertajuk: SOE HOK GIE-"catatan seorang demonstran" merupakan buku yang menjadi inspirasi filem layar lebar GiE yang diharamkan penyiarannya di Malaysia. aku tidak faham kenapa Malaysia mengharamkan cerita ini ditayangkan di Malaysia. padahal cerita ini bukan kena mengena dgn susur galur politik malaysia pun. ah, kerajaan malaysia memang pelik [dan penakut!].

sebuah lagi buku yang aku dapat ialah buku yang bertajuk: PERANG-"sebuah novel subkultur". buku Perang ditulis oleh Rama Wirawan, merupakan kawan sepermainan-internet saya yang tinggal di jakarta. dan kami sering berhubung melalui Yahoo Msger. buku Perang adalah tentang perjalanan hidup Rama Wirawan, seorang anak punk yang sekarang berusia 24 tahun. menceritakan kisah perjalan hidupnya di dunia subkultur punk komuniti. Rama Wirawan telah memberi amaran melalui buku ini bahawasanya: adanya gerakan generasi muda awal abad ke-21 yang memang bergejala di pelbagai kota. termasuk Malaysia! AWAS!
"Saya putuskan bahwa saya akan demonstrasi. Karena mendiamkan kesalahan adalah kejahatan." - Soe Hok Gie

No comments: